Мања слова Већа слова РСС
>

Одржан панел на тему "Утицај пандемије Цовид-19 на будући развој система образовања одраслих - кључни изазови" у оквиру интернационалне конференције пројекта „ЕПАЛЕ“

Одржан панел на тему "Утицај пандемије Цовид-19 на будући развој система образовања одраслих - кључни изазови" у оквиру интернационалне конференције пројекта „ЕПАЛЕ“
Датум објаве: 08.10.2020 13:36 | Аутор: Магдалена Јовановић

Испис Штампај страницу


Магдалена Јовановић


07. октобра 2020. године, од 15:00 до 16:00 часова путем „Зоом“ платформе НСС Црне Горе био је домаћин Националног панела на тему: "Утицај пандемије Цовид-19 на будући развој система образовања одраслих - кључни изазови". На панелу су говорили представници система образовања одраслих, Привредне коморе, представници туризма као једне од најпогођенијих грана развоја Црне Горе пандемијом корона вируса, као и представници Завода за запошљавање и гости из НСС-а Хрватске и Србије који су са учесницима подијелили своја искуства и предвиђања у овој области. Панелу је присуствовало око 40 представника стејкхолдера из Црне Горе и неких земаља региона.

Панел је дио интернационалне ЕПАЛЕ конференције за стејкхолдере под називом „Учење одраслих: допринос одрживој конкурентности, друштвеној праведности и отпорности“, која се одржава онлине од 6. до 8. октобра 2020. године, у организацији Централног тима за подршку (ЦСС). Конференција разматра теме: “Дигитално учење и вјештине: Управљање промјенама, прихватање трансформације”, “Удруживање снага како би се осигурало цјеложивотно усавршавање: Јачање сарадње медју стејкхолдерима” и “Социјална укљученост и демократија: Могућности за промјене”.

Пандемија условљена корона вирусом значајно је утицала на свијест људи о дигитализацији друштва. Дјелује да је концепт „Дигиталног доба“ на којем почивају стратешки правци развоја друштва 21. викеа, из теорије ушао у праксу. У наредном периоду мијењаће се глобална слика тржишта рада као и захтјева за компетенцијама потребним за обављање одређених послова. Неопходно је пратити све промјене на микронивоу, на нивоу малих и средњих предузећа и усмјеравати образовну праксу за задовољењу образовних потреба запослених чији се услови посла и описи радног мјеста значајно мијењају.

Панелисти су током својих излагања указали на то да се црногорски образовни систем веома брзо прилагодио пандемијским условима, те да је фокус био на креирању програма за предшколско, основно и средње образовање, док ће образовање одраслих тек бити у центру пажње. Указано је и на тржиште рада које ће неминовно да се промијени, а са њим и тражња и понуда кадрова.

Колико је образовање одраслих важан дио образовног система и колико је његова флексибилност нужан предуслов потпоре тржишту рада доказују и многе земље са високо развијеном свијешћу о образовању одраслих као инструменту економског развоја, које показују пуни потенцијал и снагу у санирању посљедица изазваних пандемијом Цовид-19, оријентишући се на нове моделе учења, користећи бенефите е-платформи и слично.

Догађај је између осталог размотрио да ли ће зрелији одрасли бити спремни без отпора да постану дио дигиталног друштва, а млади одрасли лако ући у свијет дигитализације. Било је ријечи и о томе да ли ће образовање, привреда и тржиште рада бити спремни за нови талас реформи који долази из самог концепта цјеложивотног учења.

НСС Црне Горе већ неколико година промовише значај образовања одраслих и настоји да учини овај дио образовног система једнако важним у укупној образовној политици. Тржиште рада и образовање су двије тијесно повезане области и функционишу по принципу повратне спреге. Све промјене у једној области рефлектују се на другу и обрнуто.

Неки од закључака панела су да је усљед пандемије Цовид-19 концепт цјеложивотног учења опет почео да добија на значају, да су потребни додатни напори у циљу умрежавања различитих ресора и јачања међусекторске сарадње, креирања флексибилних програма са циљем јачања кључних компетенција грађана са посебним акцентом на дигиталне компетенције, како би се у многим секторима прешло на модел дигиталног пословања и тиме покушао зауставити тренд губитка радних мјеста. Образовање одраслих мора постати важан дио образовне политике сваке земље која настоји сачувати људски капитал и искористити га као средство изласка из кризе како у области туризма тако и у другим областима.