Manja slova Veća slova RSS
>

Izvještaj sa godišnje EPALE konferencije „Izazovi, razvoj i trendovi u oblasti digitalnog učenja“

Izvještaj sa godišnje EPALE konferencije „Izazovi, razvoj i trendovi u oblasti digitalnog učenja“
Datum objave: 07.12.2020 13:38 | Autor: Gordana Bošković

Ispis Štampaj stranicu


Gordana Bošković


Centar za stručno obrazovanje je 02 – 03. decembra 2020. godine u Budvi (hotel Budva), održao godišnju EPALE konferenciju na temu Izazovi, razvoj i trendovi u oblasti digitalnog učenja.
Konferencija je održana uz poštovanje svih mjera koje propisuje NKT. Događaju su prisustvovala 42 predstavnika obrazovnih ustanova. Učesnici konferencije su u najvećem broju bili praktičari (nastavnici i stručni saradnici), predstavnici Centra za stručno obrazovanje, Ministarstva prosvjete, Zavoda za školstvo, Zavoda za zapošljavanje, Prosvjetne inspekcije, NVO sektora i dr.
S obzirom na veoma ograničen broj učesnika, a iskazano veliko interesovanje za praćenje konferencije, omogućen je live stream prenos prvog dana konferencije i to putem zoom aplikacije, kao i putem youtube kanala Centra za stručno obrazovanje. Na ovaj način konferenciju su pratili predstavnici različitih institucija iz Crne Gore, ali i gosti iz regiona.

Događaj je moderirala Gordana Bošković, EPALE kontakt osoba za Crnu Goru.

Konferenciju je otvorio direktor Centra za stručno obrazovanje, Duško Rajković, predstavljajući ulogu projekta EPALE Nacionalna služba podrške za Crnu Goru u razvoju nacionalnog sistema obrazovanja odraslih.
Rezultati projekta počev od 2016. do 2019. godine predstavljeni su uz pomoć namjenskog EPALE video sadržaja https://www.youtube.com/watch?v=llQQ5vBg_X8&feature=youtu.be&fbclid=IwAR18J0hN7HdixOeySTjoKdAxb4S6wxomzvOizrdJk2szL9Vu0assOP5qpnI, koji je za potrebe promocije EPALE projekta urađen 2019. godine uz profesionalnu podršku produkcijske kuće Galileo Production.

Digitalno učenje kao dio razvojne politike obrazovanja i učenja odraslih (modeli koje nudi obrazovni sistem) predstavila je Marina Matijević, rukovodilac IT sektora u Ministarstvu prosvjete. U okviru svoje prezentacije pomenula je i dala prikaz školske mreže na kojoj su predstavljeni podaci i šeme iz sistema obrazovanja odraslih, kao i statistiku za ovu oblast i digitalne alate čija je primjena u nastavi aktuelna.

O izazovima, razvoju i trendovima u oblasti digitalnog učenja, govorila je Jasna Pejović, direktorica Digitalne Akademija, Digital BEE. U svojoj prezentaciji pomenula je ključne izazove, kao i vremenski okvir u kojem se razvijalo digitalno učenje, ali i trendove u pogledu e-learning učenja.

Metodička podrška kao odgovor na izazove u organizaciji i sprovođenju učenja na daljinu u uslovima vanrednih okolnosti bila je tema o kojoj je govorila putem online uključenja Vanja Rakočević, predsjednica Udruženja pedagoga Crne Gore. Ona je posebu pažnju posvetila predstavljanju priručnika Osnovne metodičke smjernice za organizaciju i sprovođenje učenja na daljinu u uslovima vanrednih okolnosti.

Drugi dan konferencije bio je posvećen osiguranju kvaliteta u obrazovanju odraslih.
Prije oficijelnog početka drugog radnog dana, agendom je bilo predviđeno vrijeme za dodatnu info sesiju o EPALE projektu i registraciju učesnika konferencije na EPALE platformu. Za ovu aktivnost bili su zaduženi EPALE ambasadori, Jelena Bojović i Marica Ognjenović. Tokom EPALE info sesije registrovano je 7 direktnih učesnika događaja i još 18 osoba koje su ostvarile kontakt sa EPALE ambasadorima putem online komunikacije tokom trajanja navedene info sesije.

Na temu Izazovi za osiguranje kvaliteta u sistemu obrazovanja odraslih govorila je Ljiljana Garić, rukovodilac Odjeljenja za obrazovanje odraslih i CŽU iz Centra za stručno obrazovanje. Posebnu pažnju posvetila je aktuelnoj problematici o sticanju trenerskih kompetencija, koja je prepoznata i strateškim i planskim dokumentima, izdavanju licenci za nastavni kadar koji radi kod organizatora obrazovnja, reviziji programa obrazovanja i PIAAC istraživanju za koje se Crna Gora treba u predstojećem periodu pripremati.

O priručniku za samoevaluaciju ustanova za obrazovanje odraslih (https://epale.ec.europa.eu/en/node/163826 - link za CG verziju , https://epale.ec.europa.eu/en/node/163828 - link za ENG veziju), čija je izrada podržana od strane projekta EPALE Nacionalna služba podrške za Crnu Goru, govorio je Vladislav Koprivica, rukovodilac Odjeljenja za obezbjeđivanje i unapređivanje kvaliteta u stručnom obrazovanju u okviru Centra za stručno obrazovanje.

O osiguranju kvaliteta nastave uz primjenu digitalnih platformi – primjer iz sistema formalnog obrazovanja govorio je Ivan Perčin iz JU Srednja pomorska škola iz Kotora dok je primjer iz sistema neformalnog obrazovanja predstavila Natalija Đaletić iz licencirane ustanove za obrazovanje odraslih, Montenesoft d.o.o.

Konferencija je zaključena najavom budućih EPALE aktivnosti koje će se kroz produžetak tekućeg projektnog ciklusa realizovati do kraja marta 2022. godine, kao i predstavljanjem osam autora priča iz zajednice čije je radove odobrio evaluacioni tim Centralne službe za podršku, u okviru poziva Community Stories, kao i predstavljanjem organizacija koje su samoinicijativno prepoznale EPALE platformu kao izvor učenja i mjesto za razmjenu iskustava, dobrih praksi i promocije obrazovanja odraslih.

Sve prezentacije govornika mogu se preuzeti putem linka sa EPALE platforme https://epale.ec.europa.eu/en/node/164683 .
Priprema i realizacija konferencije medijski su podržane od strane RTV Budva, TV 777 i Prosvjetnog rada. Sve izjave za medije kao i prilog sa konferencije koji je pripremljen od strane RTV Budva, dostupan je na zvaničnoj stranici projekta EPALE MONTENEGRO https://www.facebook.com/EPALE-Montenegro-1685104525093013 .
ZAKLJUČCI SA KONFERENCIJE:

- Uvođenje digitalne nastave je izazvalo otpor kod dijela nastavnika i roditelja, zbog poteškoća tehničke prirode, ali i poteškoća uslovljenih posjedovanjem manjeg nivoa digitalnih vještina koje zahtijeva praćenje nastave uz pomoć digitalnih alata. Stoga treba uložiti dodatni napor na jačanju IT vještina nastavnika i roditelja, kao i didaktičko-metodičkih vještina nastavnika prilikom pripreme i izvođenja online nastave;
- Digitalna nastava ne treba biti shvaćena kao potpuna zamjena za redovnu nastavu niti virtuelni kontakt treba biti potpuna zamjena za face to face kontakt, već kao dopuna i podrška posebno u situaciji u kojoj se sada nalazi globalno društvo, pogođeno pandemijom virusa Covid-19;
- Treba kontinuirano raditi na podizanju svijesti društva o nadolazećem trendu koji podrazumijeva da će obezbijeđeni izvori finansiranja obuka i ličnog usavršavanja biti rijetkost te da će sam pojedinac biti u obavezi da samostalno finansira svoje obuke;
- Treba mijenjati stvarnost svojim djelovanjem, a ne čekati da stvarnost mijenja vas potpuno nespremne za prihvatanje promjena, stoga cjeloživotno učenje i praćenje trendova mora postati stil života;
- Jedan od značajnih oblika učenja koji treba postati dio prakse učenja ne samo kod mladih već i kod odraslih je gejmifikacija – učenje uz osvajanje trofeja, nagrada, savladavanje nivoa i sl. koji motivišu polaznika na dodatni napor u učenju i dozvoljavaju mu učenje kroz “igru” (primjer: duolingo);
- Treba kontinuirano i posvećeno raditi na unapređenju kvaliteta nastave ne vodeći se prevashodno zadovoljenjem forme (ne voditi se razmišljanjima o predviđanjima rezultata budućih testiranja (PISA, PIAAC) već se voditi suštinom u obrazovnom procesu;
- Treba raditi na uspostavljanju zvanja trener i trener trenera u obrazovanju;
- Treba raditi na sprovođenju mjera koje će doprinijeti poboljšanju nivoa ključnih kompetencija odraslih i pripremi za sprovođenje PIAAC istraživanja, kada za to dođe vrijeme;
- Treba uložiti dodatni napor i sarađivati sa Prosvjetnom inspekcijom u pogledu dostavljanja informacija o eventualnom pružanju obrazovnih usluga definisanih zakonskim odredbama od strane organizacija koje nemaju licencu Ministarstva prosvjete za obavljanje te djelatnosti;
- Treba u što skorijem roku riješiti pitanje dostupnosti licenciranih ispitivača, (raspisivanje poziva, sprovođenje obuka i kreiranje liste licenciranih ispitivača) koji će shodno zakonskoj odredbi sprovoditi završnu provjeru znanja prevashodno u cilju sticanja nacionalnih stručnih kvalifikacija;
- Treba sistem izdavanja licenci za nastavni kadar koji radi kod organizatora obrazovanja odraslih prilagoditi mogućnostima koje prepoznaje dosadašnja praksa i izjednačiti prava nastavnika iz sistema formalnog i sistema neformalnog obrazovanja po osnovu izvođenja nastave na bazi stečene nastavničke licence;
- U narednom periodu treba razmišljati o oznakama za kvalitet koje se mogu dodjeljivati obrazovnim ustanovama nakon sprovedene evaluacije tih ustanova;
- Treba da organizatori obrazovanja odraslih imenuju po jedno lice koje će biti unutar ustanove zaduženo za koordinaciju procesa samoevaluacije i da nadležne institucije realizuju (za ove predstavnike) obuku o sprovođenju procesa samoevaluacije.