Мања слова Већа слова РСС
>

Извјештај са годишње ЕПАЛЕ конференције „Изазови, развој и трендови у области дигиталног учења“

Извјештај са годишње ЕПАЛЕ конференције „Изазови, развој и трендови у области дигиталног учења“
Датум објаве: 07.12.2020 13:38 | Аутор: Гордана Бошковић

Испис Штампај страницу


Гордана Бошковић


Центар за стручно образовање је 02 – 03. децембра 2020. године у Будви (хотел Будва), одржао годишњу ЕПАЛЕ конференцију на тему Изазови, развој и трендови у области дигиталног учења.
Конференција је одржана уз поштовање свих мјера које прописује НКТ. Догађају су присуствовала 42 представника образовних установа. Учесници конференције су у највећем броју били практичари (наставници и стручни сарадници), представници Центра за стручно образовање, Министарства просвјете, Завода за школство, Завода за запошљавање, Просвјетне инспекције, НВО сектора и др.
С обзиром на веома ограничен број учесника, а исказано велико интересовање за праћење конференције, омогућен је ливе стреам пренос првог дана конференције и то путем зоом апликације, као и путем yоутубе канала Центра за стручно образовање. На овај начин конференцију су пратили представници различитих институција из Црне Горе, али и гости из региона.

Догађај је модерирала Гордана Бошковић, ЕПАЛЕ контакт особа за Црну Гору.

Конференцију је отворио директор Центра за стручно образовање, Душко Рајковић, представљајући улогу пројекта ЕПАЛЕ Национална служба подршке за Црну Гору у развоју националног система образовања одраслих.
Резултати пројекта почев од 2016. до 2019. године представљени су уз помоћ намјенског ЕПАЛЕ видео садржаја хттпс://www.yоутубе.цом/wатцх?в=ллQQ5вБг_X8&феатуре=yоуту.бе&фбцлид=ИwАР18Ј0хН7ХдиxОеyСТјоКдАxб4С6wxомзвОизрдЈк2сзЛ9Ву0ассОП5qпнИ, који је за потребе промоције ЕПАЛЕ пројекта урађен 2019. године уз професионалну подршку продукцијске куће Галилео Продуцтион.

Дигитално учење као дио развојне политике образовања и учења одраслих (модели које нуди образовни систем) представила је Марина Матијевић, руководилац ИТ сектора у Министарству просвјете. У оквиру своје презентације поменула је и дала приказ школске мреже на којој су представљени подаци и шеме из система образовања одраслих, као и статистику за ову област и дигиталне алате чија је примјена у настави актуелна.

О изазовима, развоју и трендовима у области дигиталног учења, говорила је Јасна Пејовић, директорица Дигиталне Академија, Дигитал БЕЕ. У својој презентацији поменула је кључне изазове, као и временски оквир у којем се развијало дигитално учење, али и трендове у погледу е-леарнинг учења.

Методичка подршка као одговор на изазове у организацији и спровођењу учења на даљину у условима ванредних околности била је тема о којој је говорила путем онлине укључења Вања Ракочевић, предсједница Удружења педагога Црне Горе. Она је посебу пажњу посветила представљању приручника Основне методичке смјернице за организацију и спровођење учења на даљину у условима ванредних околности.

Други дан конференције био је посвећен осигурању квалитета у образовању одраслих.
Прије официјелног почетка другог радног дана, агендом је било предвиђено вријеме за додатну инфо сесију о ЕПАЛЕ пројекту и регистрацију учесника конференције на ЕПАЛЕ платформу. За ову активност били су задужени ЕПАЛЕ амбасадори, Јелена Бојовић и Марица Огњеновић. Током ЕПАЛЕ инфо сесије регистровано је 7 директних учесника догађаја и још 18 особа које су оствариле контакт са ЕПАЛЕ амбасадорима путем онлине комуникације током трајања наведене инфо сесије.

На тему Изазови за осигурање квалитета у систему образовања одраслих говорила је Љиљана Гарић, руководилац Одјељења за образовање одраслих и ЦЖУ из Центра за стручно образовање. Посебну пажњу посветила је актуелној проблематици о стицању тренерских компетенција, која је препозната и стратешким и планским документима, издавању лиценци за наставни кадар који ради код организатора образовња, ревизији програма образовања и ПИААЦ истраживању за које се Црна Гора треба у предстојећем периоду припремати.

О приручнику за самоевалуацију установа за образовање одраслих (хттпс://епале.ец.еуропа.еу/ен/ноде/163826 - линк за ЦГ верзију , хттпс://епале.ец.еуропа.еу/ен/ноде/163828 - линк за ЕНГ везију), чија је израда подржана од стране пројекта ЕПАЛЕ Национална служба подршке за Црну Гору, говорио је Владислав Копривица, руководилац Одјељења за обезбјеђивање и унапређивање квалитета у стручном образовању у оквиру Центра за стручно образовање.

О осигурању квалитета наставе уз примјену дигиталних платформи – примјер из система формалног образовања говорио је Иван Перчин из ЈУ Средња поморска школа из Котора док је примјер из система неформалног образовања представила Наталија Ђалетић из лиценциране установе за образовање одраслих, Монтенесофт д.о.о.

Конференција је закључена најавом будућих ЕПАЛЕ активности које ће се кроз продужетак текућег пројектног циклуса реализовати до краја марта 2022. године, као и представљањем осам аутора прича из заједнице чије је радове одобрио евалуациони тим Централне службе за подршку, у оквиру позива Цоммунитy Сториес, као и представљањем организација које су самоиницијативно препознале ЕПАЛЕ платформу као извор учења и мјесто за размјену искустава, добрих пракси и промоције образовања одраслих.

Све презентације говорника могу се преузети путем линка са ЕПАЛЕ платформе хттпс://епале.ец.еуропа.еу/ен/ноде/164683 .
Припрема и реализација конференције медијски су подржане од стране РТВ Будва, ТВ 777 и Просвјетног рада. Све изјаве за медије као и прилог са конференције који је припремљен од стране РТВ Будва, доступан је на званичној страници пројекта ЕПАЛЕ МОНТЕНЕГРО хттпс://www.фацебоок.цом/ЕПАЛЕ-Монтенегро-1685104525093013 .
ЗАКЉУЧЦИ СА КОНФЕРЕНЦИЈЕ:

- Увођење дигиталне наставе је изазвало отпор код дијела наставника и родитеља, због потешкоћа техничке природе, али и потешкоћа условљених посједовањем мањег нивоа дигиталних вјештина које захтијева праћење наставе уз помоћ дигиталних алата. Стога треба уложити додатни напор на јачању ИТ вјештина наставника и родитеља, као и дидактичко-методичких вјештина наставника приликом припреме и извођења онлине наставе;
- Дигитална настава не треба бити схваћена као потпуна замјена за редовну наставу нити виртуелни контакт треба бити потпуна замјена за фаце то фаце контакт, већ као допуна и подршка посебно у ситуацији у којој се сада налази глобално друштво, погођено пандемијом вируса Цовид-19;
- Треба континуирано радити на подизању свијести друштва о надолазећем тренду који подразумијева да ће обезбијеђени извори финансирања обука и личног усавршавања бити ријеткост те да ће сам појединац бити у обавези да самостално финансира своје обуке;
- Треба мијењати стварност својим дјеловањем, а не чекати да стварност мијења вас потпуно неспремне за прихватање промјена, стога цјеложивотно учење и праћење трендова мора постати стил живота;
- Један од значајних облика учења који треба постати дио праксе учења не само код младих већ и код одраслих је гејмификација – учење уз освајање трофеја, награда, савладавање нивоа и сл. који мотивишу полазника на додатни напор у учењу и дозвољавају му учење кроз “игру” (примјер: дуолинго);
- Треба континуирано и посвећено радити на унапређењу квалитета наставе не водећи се превасходно задовољењем форме (не водити се размишљањима о предвиђањима резултата будућих тестирања (ПИСА, ПИААЦ) већ се водити суштином у образовном процесу;
- Треба радити на успостављању звања тренер и тренер тренера у образовању;
- Треба радити на спровођењу мјера које ће допринијети побољшању нивоа кључних компетенција одраслих и припреми за спровођење ПИААЦ истраживања, када за то дође вријеме;
- Треба уложити додатни напор и сарађивати са Просвјетном инспекцијом у погледу достављања информација о евентуалном пружању образовних услуга дефинисаних законским одредбама од стране организација које немају лиценцу Министарства просвјете за обављање те дјелатности;
- Треба у што скоријем року ријешити питање доступности лиценцираних испитивача, (расписивање позива, спровођење обука и креирање листе лиценцираних испитивача) који ће сходно законској одредби спроводити завршну провјеру знања превасходно у циљу стицања националних стручних квалификација;
- Треба систем издавања лиценци за наставни кадар који ради код организатора образовања одраслих прилагодити могућностима које препознаје досадашња пракса и изједначити права наставника из система формалног и система неформалног образовања по основу извођења наставе на бази стечене наставничке лиценце;
- У наредном периоду треба размишљати о ознакама за квалитет које се могу додјељивати образовним установама након спроведене евалуације тих установа;
- Треба да организатори образовања одраслих именују по једно лице које ће бити унутар установе задужено за координацију процеса самоевалуације и да надлежне институције реализују (за ове представнике) обуку о спровођењу процеса самоевалуације.